Monday, March 14, 2011

Inai di Jari

#1. Menyediakan lauk pauk untuk kenduri bukan kerja mudah. Serba-serbi kena ambil kira, sebab kita nak menjamu tetamu. Apa yang kurang silap-silap bleh jadi umpatan. Aku teringin sangat belajar masak nasi kawah. Mana tau satu hari boleh jadi pengganti orang tua. Aku duduk dekat Apong, dia tukang masak nasi, aku nak belajar step dia, aku tolong curah 3 kampit beras, sambil itu aku bersembang dengan Lan (sahabat sebaya aku bercerita tentang zaman kecil-kecil mencuri durian). Tengah rancak membuka hikayat, ada budak hantar tong suruh isi nasi, oooo dah siap masak rupanya haha kena tunggu kenduri lain kali la baru belajar kot.

#2. Hari ini ada 4 kenduri kahwin, biasalah cuti sekolah, semua orang ambil tarikh-tarikh camni, jadi, keadaan lokasi agak lengang. Sehingga tengah hari bilangan tetamu boleh dikira. Petugas semua duduk melangut tiada apa nak buat. Peluh pun masih tak menitis. Tiba-tiba Lan bergerak pantas ke arah bangsal, dia dapat 1 cawan bekas tetamu. Sambil tersengeh Lan berkata "Akhirnya dapat gak aku keje hehe."

#3. Dulu masa duduk kat bandar, jiran-jiran jemput pakai sms je. Dan kalau aku reply, "Sori bang, hari tu saya keje laaa," setel, takde siapa akan tanya lagi. Tapi sekarang kat kampung, jemput mulut, hantar kad, datang rumah, jumpa kat pasar, kat masjid, akan dijemput berulang-ulang. Bahaya tu tak datang, silap-silap esok mati kene gali sendiri haha.

#4. Aku jumpa Irus di kenduri. Lama tak jumpa, aku pun tak tau status dia camne. Tiba-tiba Wak Sirat yang baru sampai tepuk bahu Irus, "Haaa macam ni la lelaki yang berjaya!" Aku terfikir, wah dah jadi usahawan ke Irus ni? Lepas tu Wak Sirat sambung lagi, "Nak jadik lelaki yang berjaya kena ada tiga ni, pertama waras, kedua beras, ketiga keras!" Caittt Irus dah kahwin dua rupanya.

18 comments:

  1. harharhar...
    bisnes dah maju... kawen 2..

    adeihhhhhhhhh...

    ReplyDelete
  2. heheheh....best kan merewang rewang nie.Meriahh...Itula,zaman sekrang jemput kahwin guna FB.TUan aku tak layan FB2 nie..kalau call ke masih leh terima pakai la kan.

    aku nak tanya sikit...bahaya ke jadi pengapit ek???hahaha..tuan aku dah menyesal jadik pengapit semalam,ada org kata lambat kahwin!Dah la memang dah tua..hahahah.Layannnn

    ReplyDelete
  3. harhar mau maju gak jonni, kena tengok orang keliling gak, nanti tiba2 datang tetamu yang cakap "selamat pengantin baru encik Jamil" haha lintang pukang lari

    ReplyDelete
  4. ooo camtu ekk, tak tau lak boleh jadik penyebab. bagi tau kat tuan teddy tu, lain kali kena dress lebih vogue dari pengantin, baru la dalam album gambar pengapit lebih byk dari gambar pengantin haha. bila la dapat tengok gambar tuan teddy nihh

    ReplyDelete
  5. nabi pernh pesn, org jemput dtg kenduri wajib dtg kalo xde hal, unless mjlis tu ad unsur mksiat..ble bace ayt 'mati kene gali sendiri', mungkin tu slh 1 hikmhnye kenapa nabi kita pesn cmtu =P
    tp ayt bro mmg xleh bla! haha

    ReplyDelete
  6. betulkan, itulah slh 1 cara kita nak bermasyarakat update kisah2 terkini dengan tetangga walaupun x brp kenal. sambil2 carik yg nak berkenalan ke haha

    ReplyDelete
  7. hehehe...ekau nak nengok gambar dia ke?Comel sangat..nanti terpikat.kah kah kah.

    ReplyDelete
  8. takpe aku nak tengok smbil menonggeng, nak tgok ada kaki jejak ke tanah ke x hahaha

    ReplyDelete
  9. jank nanti kenduri aku ko tolon masakan nasi minyak boleee???

    ReplyDelete
  10. bole je, tp sok aku lak, ko kne tlg balik haha

    ReplyDelete
  11. kenduri kat kampung seronok. lagi-lagi bila buat gotong royong. meriah sangat. ^^

    ReplyDelete
  12. memang meriah, kalau knduri hari ahad, kompem sabtu ahad mkn free ehhe

    ReplyDelete
  13. Jank..
    senyum sorang2 saya membaca n3 ni.. tak puas sekali baca..ulang lagi.. nama kawan2 tu nama betul ye Jank..
    eerr..belajar nasik kawah dgn saya je laaa..hihihi

    ReplyDelete
  14. Kisah benar dan nama sebenar bang samad, biasalah kat kampung kan 1001 macam kisah ada haha. kalau nak belajar dengan abang nampaknya kena tetapkan hati tak boleh tamak, sebab lepas belajar nasi kawah, lepas tu mula la nak belajar macam2 lagi haha

    ReplyDelete
  15. Eee...jank. ahahah..nanti la aku post apa yg buat aku berduka cita.hahaha.Tapi tuan aku yang berdukacita kot..Aku bersukacita.hahaha.
    Anak2 ko msti seronok bercuti skolah kan.heheh

    ReplyDelete
  16. mak alin klo g tolong org kenduri letey die bley bawak sampai lelah.eee geram je dbuatnye.hu3

    ReplyDelete
  17. kaka ko mmg teddy, nth la x tau la dorg tu suke ke idk, 50/50 gak tu

    ReplyDelete
  18. letey bole sampai lelah, kompem aku msk nasik atas bumbung, bio dia x nampak haha

    ReplyDelete