Thursday, October 14, 2010

Tayar Botak

Abg long aku sibuk cerita pasal pokok getah dia yang nak kena tebang, aku dah mula nguap, mungkin kalau dia terus cerita, nguapan aku akan bertambah laju. Aku tunggu juga mungkin dia akan cakap, "Mat, bak ni nombor akaun bank ko, abang nak masukkan hasil jualan kayu getah tu, abang pun tak berapa pakai duit, abang kan dah tua." Tapi, haram! Dari cerita getah, berlarutan pula pada kisah tayar kereta.
Abg: Kau agak la Mat, bunga tayar apa yang sesuai untuk kereta?
Aku: Entahla bang, aku biasa beli ikut badget je, aku pun tak reti sangat pasal best tak best tayar tu.
Abg: Tayar botak!!
Aku: Yeke!?
Abg: Ye! Sebab bila tayar tu takde bunga, geseran antara tayar dan permukaan jalan tu kurang, gerakan akan menjadi lebih mudah dan beban enjin menggerakkan kereta pun kurang. Penggunaan minyak pun akan lebih jimat.
Aku: O cmtu ekk (masa bila pula abang aku belajar pasal tayar nih dan aku mula terbayangkan kuih gelang yang bergula manis tu, bentuk macam tayar juga tu). Abis tu kenapa tak pakai tayar botak je bang?
Abg: Kau pernah ke tengok tayar yang ada rambut?
Aku: Cihhh (kena aku).

4 comments:

  1. haha tq kakchik, abg long tu mmg cmtu, kalau cite muke mmg serius, lps tu bole wat lawak lak haha

    ReplyDelete
  2. jang..memula baca entry ni mmg cam bosan..tp bila dah nak hbs tetiba tergelak plak..hahha..kelakar..

    ReplyDelete
  3. ok la tu nany bole gelak, aku takut gak buat lawak tetibe org x gelak haha

    ReplyDelete